Rynek e-commerce z roku na rok rośnie w siłę – po początkowych obawach co do utrzymania dynamiki wzrostu po pandemii, nikt już chyba nie ma złudzeń, że zakupy online to przyszłość – i to taka, która rysuje się w bardzo optymistycznych barwach. I są ku temu powody, bowiem w wartość światowego rynku e-commerce sięgnęła w 2023 roku 16 bilionów dolarów, zaś szacuje się, że w 2032 osiągnie wartość 57 bilionów. Jak sytuacja wygląda w Europie? Tu także nie ma powodu do obaw – prognozy zakładają wzrost przychodów z handlu online na poziomie ok. 9-10 procent rocznie. Także w Polsce jest się czym pochwalić – udział sprzedaży online stanowił w grudniu zeszłego roku 9,4% ogółu sprzedaży detalicznej w naszym kraju.
Taki wzrost wartości rynku e-commerce to z jednej strony ogromna szansa, z drugiej – wyzwania, którym muszą sprostać marki internetowe. Także w zakresie wymagań klientów, które rosną wraz z z popularnością tego typu zakupów. I co tu dużo mówić – coraz rzadziej cena ma ostateczny wpływ na decyzję o zakupie – coraz bardziej liczy się za to ilość liczba i dostępność różnorodnych form płatności online (w tym możliwości finansowania ratalnego oraz leasingu), szybkość dostawy, bezpieczeństwo transakcji oraz łatwość komunikacji ze sklepem. I o ile szybkość dostawy oraz komunikację musicie zatroszczyć się sami, o tyle jeśli chodzi o płatności online i związane z nimi kwestie – iPłatności są właśnie tym, czego szukasz.
Płatności dopasowane do potrzeb i preferencji
Chociaż Polacy wciąż najchętniej korzystają z przelewów natychmiastowych – taki wybór deklaruje aż 80% ankietowanych, to coraz więcej szuka w sklepach innych metod płatności – np. takich, które oferują im rozłożenie finansowania na raty lub w leasingu i uniknięcie jednorazowego, dużego wydatku. Kupowanie na raty przestało być bowiem kojarzone z brakiem wystarczających funduszy czy niespodziewanymi wydatkami, a stało się sposobem na życie, który niesie za sobą wiele wymiernych korzyści. Dlatego też coraz więcej osób podczas robienia zakupów Internecie, decyduje się na wybór sklepu oferującego możliwość rozłożenia płatności na raty lub sfinansowanie zakupu w leasingu. I co ciekawe – nie zniechęca ich nawet potencjalnie wyższa cena lub fakt, że nie staną się właścicielami od razu po zakupie (jak np. w przypadku leasingu). Istotne jest co innego – dostępność preferowanej formy finansowania, której poszukują i która jest dla nich bardziej atrakcyjna, niż niższa cena.
Co jeszcze przemawia za integracją z systemem iPłatności i zaproponowaniem klientom możliwości finansowania ratalnego lub leasingu? Fakt, że tego typu rozwiązania nie tylko znacznie podnoszą renomę sklepu, potencjalnie wpływając na wzrost współczynnika konwersji, ale przede wszystkim – są istotnym czynnikiem, który wpływa na wartość koszyka zakupowego. Możliwość rozłożenia płatności na dogodne raty lub transze leasingu to bowiem istotny bodziec skłaniający do rozpatrzenia zakupu droższego sprzętu, niż ten, który był pierwotnie planowany. Wynika to bezpośrednio z faktu, że rozłożenie kosztów na raty pozwala płynnie wpleść je w domowy lub firmowy budżet – w przeciwieństwie do sytuacji, w której konieczne jest poniesienie jednorazowego dużego wydatku.
Jaki z tego morał? Różnorodne, dopasowane do potrzeb płatności i wiele form finansowania to jeden z istotnych czynników wpływających na decyzję zakupową – a tym samym na wzrost sprzedaży sklepu internetowego.