18 lipca, 2022

Porzucony koszyk – czym jest i jak z nim walczyć? Cz.I

Rynek e-commerce rośnie w siłę z każdym rokiem – według szacunków zakupy w Internecie robi już niemal 85% internautów. Duży wpływ na popularność handlu w sieci miały ostatnie lata i lockdowny wynikające z pandemii COVID-19, bezpośrednio przekładające się na wzrost liczby sprzedawców internetowych – zarówno w 2020, jak i w 2021 roku w zarejestrowano blisko 8 tysięcy nowych podmiotów. Obostrzenia pandemiczne, większa świadomość Polaków oraz wygoda i bezpieczeństwo jakie niesie za sobą ta forma zakupów sprawiły, że obecnie polski rynek e-commerce jest jednym z najprężniej i najdynamiczniej rozwijających się w Europie.

Co więcej, analizy zachowań zakupowych Polaków pokazują, że mimo początkowych oporów przed taką formą zakupów, to właśnie sklepy internetowe stanowią obecnie sklepy pierwszego wyboru. I chociaż ich popularność bezpośrednio przekłada się na wzrost przychodów sprzedawców, to wiąże się także z nieustanną walką o klienta oraz niepożądanymi zachowaniami, wśród których prym wiodą tzw. porzucone koszyki.

Porzucony koszyk – czym właściwie jest?

Większość z nas robi zakupy według pewnego schematu:

  • wpisanie frazy z poszukiwanym produktem w wyszukiwarkę
  • wybór pierwszych kilku interesujących sklepów oferujących towar
  • przeglądanie oferty sklepu pod kątem cen i dostępności interesujących nas produktów
  • dodanie produktu/produktów do koszyka
  • finalizacja transakcji

Powyższy proces wygląda znajomo? Niestety nie dla wszystkich – 6 na 10* klientów lub według innych danych 68%* po przejściu pierwszych czterech etapów opuszcza bowiem sklep bez finalizowania transakcji. I chociaż zdecydowana większość nie zdaje sobie nawet sprawy z tego, że dodanie produktów do koszyka zostało odnotowane przez sklep, to prawda jest taka, że porzucone koszyki są dla sprzedawców internetowych prawdziwym utrapieniem.

Czy z porzuconymi koszykami można walczyć? Zdecydowanie trzeba. Szansa, że klient sam z siebie przemyśli sprawę i wróci dokończyć transakcję jest niestety niewielka. Co możesz zrobić? Pierwszym krokiem w walce z porzuconymi koszykami jest ustalenie przyczyn takiego zachowania, drugim – wdrożenie zmian minimalizujących ryzyko takich sytuacji. Efektem zaś – znaczący wzrost przychodów w Twoim sklepie internetowym.

Najczęstsze przyczyny porzucania koszyków przez klientów

Istnieje kilka głównych przyczyn, z powodu których klienci rezygnują z zakupu na ostatniej prostej. Oczywiście samych pretekstów może być znacznie więcej, nie można także zapominać o pewnej grupie klientów, którzy po prostu lubią fikcyjne zakupy. Niemniej Baymard Institute wyodrębnił osiem podstawowych powodów, dla których klienci porzucają koszyki. Oto one:

  • 61% klientów rezygnuje z zakupów jeśli dodatkowe koszty są zbyt wysokie – dotyczy to przede wszystkim kosztów związanych z dostawą, płatnością czy podatkami.
  • 35% nie finalizuje transakcji jeśli do jej dokończenia jeśli koniecznym warunkiem jest założenie lub posiadanie własnego konta
  • 27% zniechęca długi i skomplikowany proces składania zamówienia
  • 22% rezygnuje, gdy podczas składania zamówienia strona internetowa zawiesza się, występują błędy, a proces nie przebiega poprawnie
  • 18 % porzuca chęć zakupu jeśli sklep nie wzbudza ich zaufania
  • 16% nie kończy zakupów jeśli dostawa jest zbyt długa lub dane na jej temat są mało wiarygodne
  • 8% nie finalizuje zakupów, jeśli wśród dostępnych sposobów płatności online nie ma tej, którą preferuje klient.

I chociaż brak preferowanych form płatności online jest czynnikiem, który wpływa na rezygnację z zakupów przez najmniejszy odsetek klientów, to jednocześnie jest także powodem, który najprościej wyeliminować. Rozwiązaniem jest umożliwienie klientom dokonywanie płatności przez możliwie wiele kanałów oraz zintegrowanie sklepu z popularnymi bramkami płatności online takimi jak Tpay, PayU czy iPłatności.

* na podstawie badań przeprowadzonych przez Triggered Messaging

* na podstawie badań przeprowadzonych przez Baymard Institute

Rozpocznijmy współpracę

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Przejdź do FAQ

Przeczytaj warunki współpracy i regulamin

Pobierz regulamin

Wypełnij formularz w
2 minuty i zostań Partnerem

Przejdź do rejestracji