Przed Wami druga część wpisu dotyczącego porzuconych koszyków – problemu, który spędza sen z powiek wielu właścicielom sklepów internetowych. Statystyki nie pozostawiają złudzeń – 7 na 10 klientów na pewnym etapie zakupów po prostu odpuszcza i nie finalizuje transakcji, mimo wielu produktów dodanych do koszyka. Co więcej – aż 25% z nich przechodzi do konkurencji i to u nich ostatecznie dokonuje zakupu. Dlaczego tak się dzieje? O najczęstszych przyczynach porzuconych koszyków pisaliśmy już w poprzedniej części tego wpisu, którą znajdziesz TUTAJ. Dziś mamy dobrą wiadomość i sporo konkretów: po pierwsze – ze zjawiskiem porzuconych koszyków można skutecznie walczyć, a klientów – odzyskać. Po drugie – poniżej znajdziesz sprawdzone sposoby jak się do tego zabrać.
Sposoby na odzyskanie porzuconego koszyka
Jak już wspomnieliśmy, w poprzedniej części tego wpisu wymieniliśmy Wam najważniejsze powody porzucania koszyków – poniżej przedstawiamy gotowe rozwiązania, które pozwolą Wam wyeliminować większość z nich.
Powód: zbyt wysokie koszty dodatkowe
Rozwiązanie: wyobraź sobie, że znalazłeś wymarzony produkt, dodałeś go do koszyka i jesteś o krok od sfinalizowania transakcji, gdy nagle okazuje się, że ostateczny koszt zakupu jest znacznie wyższy od przewidywanego i powiększony o cenę dostawy, podatki czy koszty przewalutowania, których zupełnie się nie spodziewałeś. Idziemy o zakład, że robisz dokładnie to samo, co 49% osób – rezygnujesz z zakupów.
Dlatego transparentność i przejrzyste zasady bez ukrytych opłat to podstawa skutecznego działania i dużo większa szansa na sfinalizowanie transakcji. Jeśli dodatkowe koszty muszą się pojawić, warto zaznaczyć to już na początku procesu zakupowego. Warto także zapewnić klientom rozsądne koszty dostawy lub udostępnić opcję dostawy za darmo, np. od określonej kwoty.
Powód: konieczność zakładania konta przed realizacją pierwszego zamówienia.
Rozwiązanie: zakupy w Internecie mają być proste, szybkie, wygodne i przyjemne. Bez zbędnego wypełniania formularzy, konieczności podawania danych i akceptowania regulaminów. Jeśli w Twoim sklepie realizacja zamówienia wiąże się z koniecznością założenia lub posiada konta, musisz liczyć się z tym, że 22% osób zrezygnuje ze sfinalizowania transakcji. Dlatego warto umożliwić klientom robienie zakupów jako gość – większość z nich wraca i ostatecznie, założy konto na Twojej platformie.
Powód: długi i skomplikowany proces składania zamówienia
Rozwiązanie: prosta i klarowna ścieżka zakupowa pozwala uzyskać wzrost współczynnika konwersji aż o 35,26%. Dlatego, jeśli w Twoim sklepie trzeba się naklikać, by przejść przez cały proces zakupowy i sfinalizować transakcję, zadbaj o usprawnienie nawigacji i maksymalnie uprość cały proces.
Powód: wieszająca się strona, konieczność odświeżania i błędy techniczne
Rozwiązanie: wolno ładująca się strona, brak wersji desktopowej czy wyskakujące błędy mogą skutecznie zniechęcić nawet najbardziej zdeterminowanego klienta. Dlatego wybór sprawdzonej platformy zakupowej, jej odpowiednia struktura i funkcjonalność to podstawa, która szybko przyniesie spodziewane efekty. Warto rozważyć także stworzenie aplikacji zakupowej, która jeszcze bardziej usprawni cały proces oraz pozwoli zapamiętać dane i preferencje użytkownika, bez konieczności ich ponownego wpisywania.
Powód: obawy związane z bezpieczeństwem
Rozwiązanie: ochrona danych i bezpieczeństwo zakupów to priorytet – zwłaszcza w dobie coraz częściej powtarzających się wycieków danych i coraz bardziej wyrafinowanych oszustw. Dlatego w trosce o bezpieczeństwo wszystkich danych warto zabezpieczyć dane za pomocą certyfikatu SSL, który szyfruje dane użytkownika jeszcze na poziomie jego urządzenia, a dopiero w następnej kolejności przesyła je do serwisu docelowego.
Powód: długa dostawa i niejasne zasady
Rozwiązanie: także w tym przypadku warto postawić na przejrzyste zasady i pełną transparentność. Określ czas wysyłki i przewidywany czas dostawy, by Twój klient zyskał pewność, że jego zamówienie jest dla Ciebie ważne.
Powód: brak preferowanej formy płatności
Rozwiązanie: Przejście całej ścieżki zakupowej tylko po to, by ostatecznie dowiedzieć się, że płatności sklepu nie obsługują preferowanej przez Ciebie formy? Brzmi jak ponury żart. Tymczasem wciąż się zdarza i sprawia, że aż 7% klientów odchodzi w siną dal. Dlatego warto umożliwić klientom możliwie wiele kanałów płatności, np. poprzez integrację sklepu z Płatnościami, najnowocześniejszym systemem płatności online.